Monday, August 27, 2007

وماذا بعد؟؟؟؟؟؟؟؟

اول مشهد : وانا قاعدة عمالة باضحك مع صحبتى فى الاوضة بتاعتى , فراحت قالتلى





إيمان : ايه رأيك لو تروحى معايا بكرة أسأل على كورس كدة

انا : لأ ياستى انا جدو تعبان اوى ماينفعش بكرة خالص

إيمان : ماهو عيان بقاله فترة وكل مرة تقوليلى بيغسل ورجع تعبان ومش عارفة ايه

انا : لأ المرادى شكله كدة عيان اوى وبيودع

إيمان : خلاص يبقى مبدئيا نتفق اننا هنروح ولو حصل جديد اطلبينى وقولى


إيمان مشيت من عندى على الساعة 11 , قعدت شوية على النت , وشوية وخارجة ادور على حاجة امزمزها , لقيت صمت غريب فى البيت , على غير العادى , اختى لما بترجع من الصيدلية مابكفيهاش ألف ودن , وماما هيه كمان تموت فى الرغى

دخلت اخترقت الصمت وسألت اميرة , هوه فيه هنا مشبك باقى من المصيف ؟؟؟؟ , اميرة قالتلى بشبه زعيق : جدك بيموت دلوقتى ياعينى

طبعا انا سمعت الكلمة وسألت سؤال المفاجآت المعتاد :: جـــــــــــــــــــــــدو ؟؟؟ جدو مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قعدت فترة كدة فاقدة القدرة على مجرد التفكير , وخرجت جرى على الاوضة التانية , وبصيت على وش ماما , لقيتها غرقانة دموووووووووع , قولتلها هوه مات خلاص ؟؟ , قالتلى روحه بتطلع دلوقتى ياسماح ادعيله

مش عارفة احكى عن الحالة اللى كنت فيها , هوه الانسان بيبان عليه اوى كدة ان روحه بتطلع ؟ بيبقى شكله ايه يعنى ؟ وشعور اللى حواليه ايه ؟؟ مابيخافوش على جلدهم وبيجروا من الاوضة اللى جاي لها عزرائيل دلوقتى ؟؟ مابيحاولوش يحفظوا ملامح اللى بيموت دا ؟؟؟ , بيشوفوا الروح وهيه خارجة من اول صوباع الرجل لغاية المناخير؟؟ بيحسوا نفس ألم اللى بيموت دا؟؟ بيسمعوه وهوه بيكلم الملايكة وملك الموت ؟؟ ملك الموت مابيعملش اى اصوات وهوه داخل او خارج ؟؟نفسهم ما بيخلصش مع اخر ألم ليه؟؟ , بصراحة مهما حكيت مش هاعرف اوصف حالتى

بعد كل التفكير دا رحت سألت ماما : هوه انتى عمرك شفتى حد وهوه بيموت ؟؟؟؟؟؟؟؟ وبيطلع فى الروح قالتلى : لأ , بس بتبقى معروفة ياسماح , خيلانك عارفينها

وبالظبط نفس هيستريا الضحك اللى ضحكتها ساعة وفاة خالتو مريم ( الله يرحمها) , بضحك وانا مصدومة او مقتولة او مجروحة مش عارفة شعور هيستيرى بيحصل وقتها بس , واقعد اتكلم فى مواضيع تانية وف اخر كل كلام اضحك , ال يعنى بادارى على نفسى , بس انا من جوايا بجد متقطعة , مش عارفة الضحك دا ايه , لا مبالاة ولا لا وعى ولا قرب من حالة جنان , ولا بديل للدموع



اه انا كل لما حد كان بيكلمنى كنت اقوله جدو عيان وبيودع , لكن عمرى ماتخيلته مات فعلا , اول لما سمعت الخبر كل اجزاء جسمى اغشى عليها , حتى المخ , بدليل انى باضحك بدل ما اعيط ومش عارفة اتخيل , اه بقالى فترة كدة مابعنلش اى كونتاكت مع جدو وخصوصا من ساعة لما راح قعد عند خالو اللى العيلة كلها متخانقة معاه ومن ضمنهم مامتى , بس قعدت افتكره زمان لما كان بيجيب جدى ( ابن الخروف) ويسميه سعد , كان بيسمى كل الجديان اللى بيجيبها سعد , وكان يربط الحبل فى ايدى وانا صوغيرة , وننزل على الجنينة ونقعد نجرى ورا سعد وسعد يجرى ورانا وجدو يقولى لأ ياموحة ماتركبهوش اوعى , ولا لما كان عامل عشة للفراخ ويقعد يقنعنى انى لازم ابقى شجاعة وامسك الفرخة , واما كنت بابات عنده بالاسبوع وكل يوم اصحى على صوته وهوه بيغنيلى ياموحة ياموحة يامممممممموحة ويقعد يحطلها كلمات صوغيرة كدة وف الاخر تطلع اغنية , ويقولى يلا اغسلى وشك علشان الفطار اتعمل , وانا كنت بادخل كل رغيف الفينو جوة الكوباية بتاعت اللبن يقوم يتنزنأ جوة يقعد يضحك عليا ويقولى طب ماتخليه رفيع ويروح قاطعه نصين بالطول ويخلينى اسقى , فكراه برده لما كان بيجيب ريحة بتاعت السعوديين ويحطهالى والقرنفل , وفكراه الفترة الاخيرة لما تعب وبقى رفييييييع اوى , وايده بتقعد ترتعش وحاجات كتيرررررررررر ماتتحكيش


المهم بعد فترة من غياب العقل ابتديت ادرك ان جدو مات , لأ قصدى بيموت , اول لما بابا دخل , راح قال : حد طلبكم ؟؟؟؟؟؟؟ , قولتله : اه خالو , قال إن خالو التانى طلبه , قولتله ها يابابا يعنى هوه خلاص كدة مات؟؟؟؟؟؟؟؟ , قالى اهوه بينازع



الشلل العقلى المؤقت جالى تانى من الكلمة دى , بجد كلمة جامدة اوى , بتوووووووووووووووووووووجع , متخيلة نفسى وانا بنازع والناس عمالة بتتفرج عليا وبتقول اهى بتنازع




انا من ساعتها وانا بامارس حياتى عادى جدا , بس بجد حسة ان فى شىء غريب اوى جوايا , زى مايكون حتة ازاز كدة عمالة تجرح فى معدتى وجسمى كله حتة حتة

بجد مش عارفة اقول ايه , هوه احنا مستنيين ايه تانى علشان نظبط اعمالنا , مااحنا ياهنموت ياهنموت , وياهنتحاسب ياهنتحاسب , هوه فى حد مش هيموت؟؟؟؟؟ , طب فى حد عارف هوه هيموت امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ , اعرف واحدة جوزها كان شاب لسة متجوزيين من شهر وكان نايم , رايحة تصحيه علشان الشغل لقيته مات , ماكنش عيان وماكنش كبير وماكنش فى الشارع علشان عربية تدوسه او تكييف يقع فوق دماغه , قدره , وماحدش عارف قدره امتى ولا اذاى , ولا عارف هيشوف امتى ملك الموت , بجد ادامنا فرص كتير اننا نتوب ونصلح من علاقتنا بربنا , نفسى مانضيعهاش .


اما جدو فربنا يرحمه ويدخله فسيح جناته , والبقاء لله واحده وكل نفس ذائقة الموت

كان ليا طلب كدة منكم , انكم تدعولى اوووى لانى تعبانة اوى اليومين دول , والتحاليل الشهر دا مش حلوة ومش مريحانى , يلا الحمد لله , ابقوا ادعولى