Monday, July 11, 2011

منقوش جوايا


اهه مش عايزة تدريس تانى

مليت منه ومابقتش حباه

بس لما قعدت فكرت مع نفسى وكالعادة رجعت بالزمن لورا

افتكرت انى كنت باصحى الساعه سته الصبح

الصحيان بدرى كان بالنسبالى مشكلة ... بس كان شعور تانى لما استعيد قوايا والبس وانزل استنشق اول حبة هوا فى اليوم قبل مايتلوثوا

واقول اذكار الصبااااااااح ... كان شعور تحففففففه

وكلمة مس برده اللى كنت باسمعها من العيال وحشانى

واحشنى اوى الطابور بتاع الصبح لما كنت اقف باصه على كل ولادى يقوموا يظبطوا طابورهم ويتعدلوا ويقفوا زى المسطرة

كانوا بيصعبوا عليا لما تمارين الصبح تزيد عليهم وخصوصا فى اوقات الحر والشمس

فاكرة التمارين بتاعتهم تمرين تمرين

فعلا الولاد دول سابوا اثار وعلامات جوه منى

وحشنى برده لما كنت اقعد برة الفصل احضر الدرس

وياه بقى لما كنت بابتكر طرق لشرحه .. طريقه تكون لعباقرة وطريقه للفصل التانى اللى تقريبا نسيوا عقلهم فالبيت وجايين باجسادهم بس

كنت بابقى فى منتهى السعادة لما اسألهم فى الدرس القديم قبل ماابدأ ويسمعوه حلو اوى ,, واسألهم فالجديد بعد مااشرحوا والاقيهم بيشرحوا بطريقتى

مش نسياهم لما كذا مرة حصة الالعاب اتلغت من عليهم وقولتلهم لو اتظبطتوا الحصة دى هنلعب فى الفصل فى حصة الالعاب بتاعتكم ومش هناخدها شرح

ساعتها كان عندهم حماسسسسس ماتوقعتش انه يطلع من اولاد فى سنهم

ولما جينا نلعب وقولتلهم يقلدوا المدرسين ... كانوا بيقلدونى كما انا بالظبط .. حافظين اللزمه بتاعتى وطريقة شرحى بالانجلش وحتى نطقى كانوا بينطقوه زى بالظبط ... ودا اسعدنى والحمد لله

بافرح اوى اما باعرف انهم سالوا عليا بعد مامشيت

ولما بيقابلونى بالصدفة فى الشارع ويجوا يسلموا عليا .. مابيخبوش وشهم زى ماانا ياما عملت فى مدرسينى زمان

اهه التدريس متعب وشاق ومليان ناس مابتقدرش

بس انا بجد باحمد ربنا على تلت سنين من اجمل سنين حياتى

وباشكر الفرصة اللى خلتنى اضيف لذكريات حاجة جميلة تعلم فى شخصيتى كده

:)