Saturday, August 2, 2008

نار بابا ولا جنة جدووووووو


خرجت على بابايا فى هدوء , وجبتله الطفاية , وسألته عايز شاى يابابا ؟؟ , قالى لأ , رحت مطلعة من جيبى ( اكيد مش خنجر ) , طلعت ملبساية معتبرة بالنعناع , وقولتله طب خود دى ملبسة جامدة





قالى تعالى هنا ياعصعص هاااااااااااا عايزة تقولى ايه؟؟








((وبالصدفة كان الاكل بيتحط , ورغم انى ما بحبش اعمل حاجة وقت الاكل غير انى ألتهمه إلا انى تحاورت معاه))








قولتله : هيه مش تاتا ماشية رايحة تصيف ؟؟








( ( وهنا كانت الصدمة ) )








قالى : اه , ايه رأيكوا لو نروح كلنا نقعد عندها اليومين دول








قولتله : بابا انا نفسى اروح اقعد لوووووووحدى عندها





بصــــــــــــــــــلى بصة تشبه نظرة الاحتقار جدا , اللى الحبيب بيبصها للى كان حبيبه وخدعه وحب حبيب غيره





راح قالى : ابقى اقعدى فى اى اوضة , او اى بلكونة لوحدك ياسمممممممممممممماح







طبعا شيلت فى قلبى وسكت وقولتله اللى تشوفه ياوالدى




شوية وكلم تاتا ,,,,, قالتله دا الحاج ( جدو يعنى مش راضى يجيى معانا الساحل الشمالى , وهيقعد هنا




جه يوم السفر وبابا اكتشف انه عنده شغل ومش هينفع يروح بيت جدو , قولت فرصتىىىىىىىىىىىى




جدو ينام بدرى وانا اسرح فى البكونة للصبح , والهواء النقى يخبط فيا والورد بتاع الجنينة ريحته تبهرنى




قولت لبابا , قالى ماشى حتى علشان جدك مايكونش قاعد لوحده



خلصت درس السواقة منها , وجرى على جدو , واااااااااااه منه جدو



اول لما دخلت لقيت جدو مشمر هدومه وهاتك يا دلق , اه عمال بيدلق فى المية , ماهو عارف إن فى مساحة جياله تمسحله بيته


لأ وحبكت يعنى يطلع قلب التلاجة فى اليوم اللى قررت اروح استجم عنده


قالى : معلشى ياموحة اصلى لما صدقت لقيت تاتا مشيت , قولت انضف التلاجة بقى من التلج , بصى ألواح التلج اللى كانت فى الفريزر اد ايه؟؟


قولتله : ياخبر ياجدو , طب اساعدك فى ايه ؟؟؟


طبعا من ورا قلبى تماما , بس ماينفعش جدو يشتغل وانا اتفرج عليه )هه)



قالى : لأ ادخلى انتى بس غيرى هدومك وألبسى بجامة من بجامات عمتك , واكون انا خلصت



طبعا انا دخلت ألبس فى البيجامة فوق الخمس ساعات , هروووووووبا من هذا المأذق



ودخلت على البلكونة عشر دقايق , ولقيت جدو بينادى عليا ,



مووووووووووووووووووووحة



نعممممممممممممممممم



هتتعشى ايه ؟؟



اى حاجة ياجدو


( فى سرى كنت بقول يارب ينزل على المطعم بتاع عمو ويجبلى كفتة او جمبرى او حواوشى او اى اكل جامد كدة , واهو منها يتأخر ومنها اقعد ريلاكسيشن من غير شدة اعصاب جدو )



راح نازل جايب جبنة , ومربة وحلاوة طحينية , وبيض , وايه ماخدش ثانية



وقالى : انا عارف انك مالكيش فى الاكل الجامد بتاع عمك بالليل , وإلا كان زمانك كنتى تبقى دووووووووبة



دخلت عملت شاى بلبن , واكلنا , والنوم بقى على جفونى , رحت دخلت نمت انا فى اوضة , وجدو فى اوضة بعيدة جدا عنها ,


طبعا الرعب ماخلنيش اعرف انام , بقيت قلقانة وعايزة انام فى نفس الوقت



اتنقلت فى اوضة اقرب شوية لأوضة جدو , بس برده كنت خايفة لأنه بيتعود يقفل عليه الاوضة , (بيخاف هوه كمان هههههههههه)ه ,



وقعدت احلم بالحرامية


وصحيت الصبح على تليفون بابا بيتريق عليا , وبيقولى انبسطتى ياموحة؟ , زى مايكون حاسس بيا , قالى شوفتى اهة نار ابوكى ولا جنة جدك , وقعد يترجانى اقعد يوم كمان , قولتله ابدااااااااااااااااااااا , قفلت معاه وجريت على بيتنا حبيبى , ونمت يجيى عشر ساعات مبسوطة بنعمة الأمان


وتوتة توتة خلصت الاستورى



_______________________________


ملحوظة :


انا علاقتى ببابا مش وحشة ابدااااااااااا , دا انا نفسى اتجوز واحد كوبى بست من بابا , بابا بيموت فى انه ينرفزنى , وبيقعد يضحك عليا لما بتنرفز و مش لأنه بيكرهنى اكيد , بس لأنه بيحب يناغشنى , وإذا كان عصبى , فانا مراعية انه كدة من يوم ما اخويا سافر , الراجل بتاعه بقى , وكمان شريف كان قريب منننا اوى , وبابا كان بيرمى عليه كل الحمل , عارف انه مش هيسيبنا نغلط ابدا , لكن دلوقتى بابا بقى خاااااااااايف علينا , لأن شريف مابقاش قاعد معانا , ولا بيتكلم معانا , وعلشان المسئولية بقت عليه كاملة


لكن بابا داحبيبــــــــــى حبيبـــــــــــى حبيبــــــــــى ( ربنا يكرمه يارب ) ه



_______________________________


حاجة تانى عايزة اقولها : انى رغم كل اللى شايفاه من قعدة البيت إلا انى باقدس قعدة البيت , وبحبها كتير عن الشغل , هوه بس اى حاجة بتزيد عن حدها بتتعب , وانا علشان قعدت كتير , وكمان مافيش فى حياتى زحمة تلاهينى فانا زهقت , بس لو قعدت اسبوع بس فى الشغل هتلاقونى متضايقة اكتر من كدة بكتير