Monday, June 14, 2010

طـــــ فـــــ ل





طفــــــــــــــــل

الكلمه دى عباره عن تركيبه رائعه , للأسف مش اى حد يدركها

تركيبه عقليه شنيعه , ممكن تستوعب اى قدر من المعلومات

دا غير ان الطفل دا عامل زى العجينه بنشكله بايدينا

بس مع الاسف

عندنا الاطفال بيتشكلوا ع الفوضى

هاقولكم على موقف اثبتلكوا بيه ان الاطفال طينه بتتشكل ايا كانت بلدهم وجنسياتهم ومستواهم العلم

ولادى مثلا ومش هاقول الشاطرين

لأ فصل الضعاف

كنت معوداهم على تفاصيل معينه طول ماحنا ف الفصل بنطبقها

زى مثلا :

لما ادخل الفصل بيقولوا :

Good morning Miss Samah . It's nice to see u

واما عايزين يدخلوا الحمام :

May I go to the bathroom , please .

واما باسألهم خلصتوا بيردوا :

not yet

or

Yes



وحاجات كتيرررررررررررررر

كنت اول لما ادخل الفصل كل حد اودامه ورقه بيشيلها
واى حد من الولاد لابس دبله او اسوره او اى هبل من دا بيشيله

وكانوا بيستوعبوا اى اوامر اقولها بالانجلش

Don't say Miss!

Put your hand on the desk!

Raise your hands!

Stop talking!

Begin with....

Ask about.....

Make aques.

Who can ask?

Who can answer?

Who can put it in a sentence?

atc.

رغم مستواهم العلمى الزفت , إلا انهم اهوه بيتشكلوا

واتحداكم إن كانوا فاهمين كلمة من دول

بس متبرمجين وبينفذوا , يبقى ليه مانشكلهمش صح زى الدول الصح

:)

كنت شوفت قبل كده ع اليوتيوب اطفال اليابان ,

مذيع زار مدرسه عندهم وقعد يحكى على سيستم حياتهم وتعاملاتهم جوه المدرسه




مش هاقول انهم اذكى مننا ولا انضف مننا ولا ولا ,,,

لأ خالص والله , احنا برده اذكيا ونضاف اوى كمان

بس احنا بنوظف اطفالنا غلط

طبعا اول الكليب جايب موظفه ف المدرسه ماسكه علم عليه كلمة مدرسه وبتعدى طفل طفل الطريق

لأ والعيال تلقائى وهما بيعدوا , بيقوموا رافعين ايدهم علشان قصيرين ف العربيات تشوفهم

واصلا مافيش زحمة ولا عربيات ولا بتاع , كل اللى ماشى عجلات

خايفين العجله تخبط الولاد ياعينى

عيدوا نفس المشهد عندنا

هتلاقوا العيل ماسك شنطته اللى تقريبا تزن نفس حجمه وبيناطح مع العربيات

لأ والناس اللى ف العربيات مش بتراعى نهائى

علشان معاهم عيالهم ومتأخرين على مدارسهم

وعيالهم اولى من عيال الناس التانيين

تانى مشهد مشهد للمدير

لابس بدلته ومهندم نفسه ومبتسم , وبيحط ايده على كتف العيال بيحسسهم بالأمان

زى عندنا تمام : S

والمدرسه اموووووووووووره اول لما بتشوف الولاد بتبتسم

مش زى عندنا العيال كانوا يشوفوا المدرسين يتذعروا و يستخبوا ف بعض






ندخل بقى الفصول

الديسكات نضيفه مش عليها القلم الحبر طافح , ولا العيال حافرين اسماءهم على خشب الديسك






الولد منهم يقوم يجاوب , يروح مرجع الكورسى جوه الديسك بكل نظام

مابيقولش دى ثوانى وهارجع تانى

لأ خالص , الكورسى بيرجع على طول لزق ف الترابيزه

اوووووووووووووووووووووه على جرس الفسحه بتاعهمم



مش كبينة مطافى زى عندنا

لأ موسيقى تريح اعصاب العيال ومن سكات جدا بتروح المدرسه واخدة شنطتها

وتحيى الولاد وتمشي

الفصول منظمه وشكلها عسول والعيال كلهم لابسين نفس شكل ولون الشنطه

علشان زحمة الالوان بتعمل صداع نصفى

و

عندهم اربع طرق لرفع الايد





واحدة معاناها عايز اجاوب

وواحدة عندى سؤال

وواحدة عندى اضافه

وواحدة انا باعترض او مخالف للرأى يعنى


احنا لو علمنا ولادنا كده هيحصل ايه؟

هيقولوا لأ؟

لو زرعنا فيهم النظام واحترمنا ادميتهم كده هيطلعوا وحشين؟